Stoer met een hoge aaibaarheids factor

Natuurlijk kan je bij het uitzoeken van een nieuwe auto je keuze baseren op louter rationele argumenten. Hybride of volledig elektrische aandrijftechniek en volgepropt met accessoires en opties die het leven van de inzittenden tot een waar genot maken. Gaap…

En dan is daar de 4e generatie van de suzuki jimny. Op afstand zou je hem aan kunnen zien voor het kleine broertje van de oude mercedes G klasse.
Overduidelijk geen suv maar een volbloed terreinauto met een ladderchassis en starre assen.
Dit is geen auto voor saaie stadsmussen maar voor avonturiers die zich graag onderscheiden van de massa.

Net als bij de Ignis heeft suzuki ervoor gekozen om kenmerkende design features uit vorige generaties terug te laten komen in het ontwerp van de Jimny. De opvallendste is de hoekige vorm van de auto die 1 op 1 lijkt overgenomen van de 2e generatie, de Suzuki Samurai.

Spartaans

Onze testauto is de Suzuki Jimny 1.5 Stijl. Dit is vanuit de fabriek de meest compleet uitgevoerde jimny met onder andere climate control, 15”lichtmetalen velgen, privacy glass en led koplampen. In het interieur is het 7 inch touchscreen midden op het dashboard het meest in het oog springend. Via dit scherm bedien je de DAB+ radio, navigatie en telefoon. Het systeem werkt ook met Apple car play en Android car wat voor een zeer prettige connected ervaring zorgt.

Van oorsprong heeft de Jimny een spartaans karakter en ook nu laat suzuki ons niet in de steek. In het interieur voert hard plastic de boventoon en is veel metaal zichtbaar.
Tijdens het rijden zijn mechanische aandrijfgeluiden en bandenruis duidelijk hoorbaar en de besturing voelt soms wat vaag aan. Trillingen zijn er echter nauwelijks en het veercomfort is met vlagen aangenaam te noemen. 
Ondanks dat is de jimny voorzien van elektronische stuurbekrachtiging, ESP, het Suzuki safety system (met onder andere grootlichtassistent, rijbaanassistent en een slimme remassistent) en niet te vergeten stoelverwarming. Op het stuurwiel vinden we bedieningsknoppen voor zowel de radio als de cruisecontrol met speedlimiter.
Suzuki heeft zelfs een Hill hold assist ingebouwd die op een helling de rem even vasthoud en zo het hellingtrekken vergemakkelijkt.

102pk

De 1.5 liter benzinemotor is in de lengterichting geplaatst en brengt via een handgeschakelde versnellingsbak de 102 pk (75kW) met een maximaal koppel van 130Nm over op de achterwielen. Wanneer de ondergrond daar om vraagt kunnen de voorwielen tot een snelheid van 100km/u bijgeschakeld worden. Voor wie echt het terrein in wil is er ook nog een lage gearing beschikbaar, om die in te schakelen moeten de wielen echter volledig stil staan.

Naar de huidige maatstaven klinkt 102 pk als redelijk onderbemeten maar met een rijklaar gewicht van slechts 1165kg hadden we zowel in de stad als daarbuiten én op de snelweg het gevoel dat we prima met de rest van het verkeer mee konden komen.
Dat gezegd hebbende, de Jimny is in geen geval een racemonster of verkeerslicht sprinter, Suzuki geeft zelf geen opgave voor de 0-100 acceleratie. Wij kwamen uit op ongeveer 14 tellen.
Het verbruik is precies wat je kunt verwachten van een auto met de aerodynamica van een baksteen. In onze test week reden we een gemiddelde van 1 op 12,5 en daarmee komen we bij misschien wel het grootste nadeel van de Jimny, de tankinhoud. Die is namelijk maar 40 liter en het oranje tank lampje gaat al aan wanneer er ongeveer 32 liter verbruikt is wat neerkomt op een actieradius van ongeveer 400 km.

Fun

Bij deze auto draait het om de fun van het rijden, één worden met de auto en de omgeving, weg van de drukte. Lekker cruisen over onverharde wegen, over rivierdijken, naar de eifel of de ardennen.
Dat laatste kan je dan beter wel alleen of met zijn tweeën doen want hoewel de jimny een achterbank heeft en er ook daadwerkelijk mensen redelijk comfortabel op kunnen zitten is de bagageruimte minimaal. Met de achterbank rechtop geeft Suzuki op dat er 85 liter in zou passen, in de praktijk komt dat neer op een paar jassen die je tussen de achterbank en de achterdeur kunt proppen. Met de bank naar beneden ontstaat er een bagageruimte van 377 liter met een vrijwel vlakke laadvloer.

De Jimny is er al voor €30.699,- in de Comfort uitvoering. De Stijl die wij reden met two-tone metaalkleur lak heeft een consumenten adviesprijs van €34.499,-

Conclusie

Door zijn bescheiden afmetingen van slechts 3,65 meter lang, 1,65 meter breed en 1,70 meter hoog blijft het P.C. Hooft tractor gehalte van de Suzuki Jimny beperkt terwijl de hoge stand op de wielen, de hoekige carrosserie en de olijke ronde koplampen zorgen voor een stoere uitstraling met een hoge aaibaarheidsfactor.

Wij hebben in onze testweek werkelijk ieder moment met een grote glimlach rondgereden. Hoewel de Jimny duidelijk zijn onvolkomenheden heeft zijn die gemakkelijk vergeven zodra je de verharde weg achter je laat.

Ondanks dat de Jimny volgend jaar van de officiele prijslijst van Suzuki gaat verdwijnen blijft hij op bestelling leverbaar.  

Oorspronkelijk gepubliceerd op: Dagelijksauto.nl