Renault Kadjar

 

Conclusie
De Renault Kadjar scoort op elk punt een ruime voldoende. Eigenlijk laat hij nergens steken vallen en scoort zelfs extra goed op bijv. bagageruimte. Het is geen uitgesproken auto op bijvoorbeeld sportief of comfortabel gebied, maar gewoon een goede auto met goede rij-eigenschappen, up-to-date infotainmentsysteem, een prettige dieselmotor en aantrekkelijke looks. Daarom ontvangt hij van ons een BUSINESS 7,5

Introductie
De Renault Kadjar is een welkome aanvulling op de automarkt. Sinds 2015 laat de Kadjar zijn gezicht op de Nederlandse wegen zien. De gelijkenis met de Nissan Qashqai is groot. Het zijn broertjes en hebben daarom hetzelfde DNA. Hoewel ze broertjes zijn, zit de gelijkenis bij hen onderhuids. Nissan en Renault hebben namelijk veel moeite gedaan in het integreren van eigen onderdelen (lees: koplampen, plaatwerk, interieur etc.) waardoor ze een eigen gezicht hebben gekregen. De Renault is ronder en moderner vormgegeven. Je ziet dat hij net wat jonger is dan zijn broertje. In deze autotest de Renault Kadjar dCi110.

Leaserijders keuze

Meest gekozen uitvoering: Intens, Bose
Meest gekozen opties: Pack Easy Park Assist, Pack Lumière, Pack Winter
Meest gekozen accessoires: niet bekend
Meest gekozen kleuren: Noir Étoilé, Rouge Flamme, Gris Titanium, Blue Cosmos
Onze keuze

Uitvoering: Intens
Opties: Pack Easy Park Assist (o.a. parkeersensoren met achteruitrijdcamera), Pack Winter (o.a. verwarmbare voorruit en voorstoelen), Pack Lumière (o.a. panorama dak)
Accessoires: 19” lichtmetalen velgen Extreme, rubberen kofferbakmat met opstaande randen, wegklapbare trekhaak
Kleur(en): Exterieur: Brun Cappuccino, Gris Titanium, Rouge Flamme.

De 10 aanschafcriteria voor de Renault Kadjar
Ruimte en gemak
Carkit, navigatie & audio
Veiligheid (5 sterren) & luxe
Prestatie
Snelwegcomfort versus sportiviteit
Bijtelling
Zakelijke uitstraling & design
Leaseprijs
Emotie versus ratio
Waardevastheid
Naar aanschafcriteria

Ruimte en gemak
Voorin: Doordat de Kadjar hoger op zijn wielen staat is de instap gemakkelijk. Je kijkt uit op een prettig vormgegeven en herkenbaar en modern Renault interieur. Op het eerste gezicht lijken bepaalde knoppen op een onlogische plekken te zitten. De knop om de Cruise Control aan te zetten zit bijvoorbeeld achter de versnellingspook, maar gelukkig went alles snel. De voorstoelen zien er sportief uit door het gebruik van stof en leder. Ze geven ook een goede steun.

Achterin: Bij de instap naar de achterbank moet je oppassen voor de achterste “vieze” wielkasten. Deze steken meer naar binnen dan je gewend bent. Op de achterbank is het goed toeven. Veel ruimte voor benen en hoofd. Zelfs met het panoramisch schuifdak. De zitting van de achterbank had alleen iets meer naar gekanteld mogen worden voor iets meer steun voor de benen.

Bagageruimte: Aan ruimte geen gebrek. De Kadjar heeft een zeer ruime 472 liter tot zijn beschikking. Dat is zelfs meer dan zijn tweeling broertje. Erg handig is ook de grote bak onder de laadvloer die je middels twee kleppen kan bereiken. Je hebt hier ruim voldoende plek voor je kleine auto-gerei zoals veiligheidsvesten, reservelampen, zelf ingeklapt boodschappenkratten.

Opbergvakken: De Kadjar heeft door de hele auto de normale opbergvakken. Je komt niets te kort.

(5 sterren) & luxe
Veiligheid: Renault scoort met de Kadjar de volledige 5 sterren bij Euro Ncap. Deze 5 sterren worden o.a. behaald door de vele standaard aanwezige airbags die bijna overal zitten op de basisuitvoering Life. Vanaf de Intens krijg je Lane Departure Warning, grootlichtassistent en traffic sign recognition. Middels het introductiepakket “Pack Easy Park Assist” ontvang je ook Blind Spot Warning, naast automatisch inparkeren en parkeersensoren en camera’s rondom.

Luxe: De zakelijk interessante diesel met 21% bijtelling is leverbaar vanaf de ZEN uitvoering. Daarboven komen de Intens en Bose uitvoering. Deze laatste twee zijn de meest gekozen uitvoeringen, maar het zou ons niets verbaasd hebben als de ZEN daar ook tussen stond. Deze is namelijk al rijk uitgerust met o.a. dual airconditioning, DAB+ (digitale radio), licht- en regensensoren. De leaserijder mist dan alleen de A van het ABC-leasepakket (Achteruitrijcamera, Bluetooth carkit en Cruise Control). Bluetooth en Cruise Control zijn standaard op de ZEN en vanaf de Intens (+ € 2.000,-) heb je ook parksensoren en een navigatiesysteem.

Comfort versus sportiviteit
Doordat de Kadjar hoog op zijn wielen staat is het niet een sportieve auto, maar geeft hij wel veel snelwegcomfort. Sportiviteit kun je terugkrijgen door 19” lichtmetalen velgen erbij te bestellen. Dat is mogelijk als optie en als accessoire. Let op: bijtelling betaal je over opties en niet over accessoires.

Zakelijke uitstraling & design
De Kadjar heeft door zijn uitstraling een hoge aaibaarheidsfactor. Hij is zowel mannelijk als vrouwelijk. Je kunt er altijd mee voor komen rijden bij je klanten. Zijn uiterlijk laat opvallende kleuren toe. Het is daarom niet vreemd dat één van de meest gekozen kleuren de Rouge Flamme is. Dat is de rode kleur waarmee je de Kadjar in de advertenties ziet. Dat is de door Renault gekozen communicatiekleur. De reputatie (cq. betrouwbaarheid) van Renault is goed, wat door de leasemaatschappijen onderstreept wordt door scherpe leasetarieven.

Het interieur past goed bij het exterieur. Het is een modern Renault interieur waarbij veel verschillende materialen gebruikt zijn. Een lederen afwerking op de stoelen, middenconsole, deuren, dashboard en stuurwiel. Carbonlook bovenop het dashboard. Metaalkleurige panelen en accenten rondom. Dus voor ieder wat wils.

Emotie versus ratio
De ronde lijnen in combinatie met de moderne LED koplampen en achterlichten zorgen ervoor dat de Renault Kadjar er bijzonder fraai uitziet. Qua emotie ziet het wel goed. Door de rijke standaarduitrusting en goede opbouw tussen de verschillende uitvoeringen en interessante optiepakketten. Rationeel gezien is de Kadjar dus ook een goede keuze.

Carkit, navigatie & audio
Op het R Link touchscreen infotainmentsysteem worden alle instellingen met grote knoppen weergegeven. Het is soms even zoeken naar de juiste weg, maar zoals met veel zaken: het is even wennen, maar het went snel. De geluidskwaliteit is goed, maar niet zo goed als die van de Bose uitvoering. Daarom adviseren wij de Bose versie.

Het introductiepakket van de Kadjar behelst camera’s en parkeersensoren rondom, die op het touchscreen weergegeven worden. Dat werkt zo goed, dat een korting op de verzekeringspremie gerechtvaardigd is. Parkeerschades mogen nu niet meer voorkomen.

De carkit werkt zoals je dat mag verwachten. Je wordt goed gehoord en men hoort jou goed. Bij de Intens en Bose uitvoering zit standaard het multimedia- en navigatiesysteem met Voice Control. Daarmee kun je bel en navigatie opdrachten mondeling aan het systeem doorgeven. Bij de Zen uitvoering zit dit systeem in een pakket wat € 895,- kost. De dieselende Kadjar is niet in de basis Life uitvoering beschikbaar.

Prestatie (110pk, 0-100: 11,9 sec., 182 km/h, verbruik (1:18,2) & trekgewicht (1350kg)
Met de 1.5 diesel is Kadjar niet de snelste sprinter. Hij moet het meer hebben van zijn soepele inhaalacties die de diesel mogelijk maken. De 1.5 diesel maken van de Kadjar een hele goedmoedige reispartner.

Doordat zijn gewicht met 1455kg meevalt, komt de Kadjar 18,2 kilometer ver op 1 liter diesel. Dit praktijkverbruik komt van www.werkelijkverbruik.nl (waarin tankpasgegevens van leaserijders verwerkt zijn).

Bijtelling (22%, € 197,- o.b.v. 40,8%) & aanschaf (vanaf € 26.320,-)
De dieselende Renault Kadjar heeft een vanafprijs van € 30.720,- (fiscaal) en geniet van een bijtellingspercentage van 22%. Dit komt overeen met € 230,- netto bijtelling op basis van 40,8% inkomstenbelasting. Bij 52% belasting betaal je maandelijks netto € 293,-.

Een benzine Kadjar is er vanaf € 26.320,- i.c.m. 22% bijtelling. Daarmee kom je maandelijks uit op € 197,- netto bijtelling o.b.v 40,8% bijtelling.

Leaseprijs (€ 399,- excl. BTW 60mnd./20.000km)
De Renault Kadjar heeft een vanaf leaseprijs van € 399,- excl. BTW voor de periode van 60maanden en 20.000km/jaar via Renault Business Finance. Dat is op basis van de Kadjar TCe 130 Life met 22% bijtelling. Dat is een scherpe vanafprijs. Dit is namelijk een Full Operational Leasetarief. Hier zitten alle autokosten in verwerkt, zoals ROB (Reparatie Onderhoud Banden), verzekering, wegenbelasting etc.

Voor persoonlijk leaseadvies of een scherpe leaseprijs kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.

Waardevastheid
Renault is met de Kadjar nu ook in de groeiende markt van de SUV’s gestapt. De kopersgroep heeft het daarbij niet over SUV’s, maar gewoon over hoger zittende auto’s. Vanwege de populariteit van dit type auto’s is de Kadjar gezegend met een goede restwaarde. De 1.5 dCi is een goede bekende van Renault. Deze motorisering wordt al vele jaren in veel verschillende Renault modellen gebruikt. Daardoor durven wij wel te zeggen dat de Kadjar een goede restwaarde zal hebben in de aankomende jaren.

Conclusie

De Renault Kadjar scoort op elk punt een ruime voldoende. Eigenlijk laat hij nergens steken vallen en scoort zelfs extra goed op bijv. bagageruimte. Het is geen uitgesproken auto op bijvoorbeeld sportief of comfortabel gebied, maar gewoon een goede auto met goede rij-eigenschappen, up-to-date infotainmentsysteem, een prettige dieselmotor en aantrekkelijke looks. Daarom ontvangt hij van ons een Business 7,5

BEOORDELING: EEN BUSINESS 7,5

Voor persoonlijk leaseadvies of een scherpe leaseprijs kunt u altijd contact opnemen met LeaseAholic.

Tekst: Joeri van Dam
Fotografie: FOTOGRAAF Van Hoof

 

Getagd , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.