Opel Astra ST

 

 

De nieuwe Opel Astra werd in 2015 geintroduceerd en sleepte kort daarna de titel Auto van het Jaar 2016 in de wacht. Het oordeel: veel value for money. Inmiddels blijkt de Duitser ook Trekauto van het Jaar en staat de ruime Sports Tourer in de showroom. Is de nieuwe stationwagon de ideale vakantie-auto?

Design

Opel gaat verder waar ze de laatste jaren goed in geslaagd zijn, het design! De koplampen lopen net als de overige Opel modellen naar binnen richting het logo. Met vele chroomaccenten in de neus en flanken gaat de Astra op chique, terwijl de chromen lijst die langs de zijruiten naar de achterlichten loopt weer verfrissend oogt. LED-verlichting rondom en een setje fraaie velgen presenteren de Astra tot een zeer moderne verschijning. Qua ruimte-aanbod plaatsen we de AstraSports Tourer in de middenmoot, als we de concurrentie bekijken.

Opvallend

Via Opel OnStar is de Opel Astra behoorlijk ‘connected’. Zo kun je via een app de locatie van je auto terugvinden zodat verdwalen op de parkeerplaats verleden tijd is. Je kunt daarnaast – en dat is behoorlijk uniek – een persoonlijke rijassistent raadplegen die zelfs op afstand navigatiebestemmingen in je navigatiesysteem kan laden. Waarschijnlijk zal Opel OnStar het meest gebruikt worden voor zijn 4G WiFi mogelijkheden tijdens een zakelijke rit of….vakantie! De kinderen kunnen Youtube blijven kijken tijdens de vakantiereis. Let de dataverbinding werkt nog niet in elk Europees land. Duitsland, Italië, Engeland en Spanje hebben wel OnStar internetdekking, maar Frankrijk en België nog niet. Bij een nieuwe Opel is OnStar het eerste jaar gratis en Wifi is de eerste 3 maanden gratis. Daarna kan het per jaar verlengd worden of voor een aantal jaren worden afgekocht. Dat is mooi, want dan kun je deze investering mee laten nemen in je leaseprijs. OnStar is optioneel en komt standaard mee met het Intellilink Navi 900 infotainmentsysteem van de Astra Business+.

Opel maakt verder een groot aantal opties beschikbaar die nog niet gebruikelijk zijn in deze klasse; denk aan adaptieve LED-koplampen, ergonomische stoelen met massage, een elektrisch bediende achterklep, USB-aansluitingen op de tweede zitrij en stuurverwarming. Onderaan het dashboard monteert Opel op verzoek een Powerflex Bar met parfumeur of – wel zo verantwoord – een smartphonehouder. Dan slingert deze niet rond in de bekerhouder. Wel vreemd: mistlampen zijn alleen standaard op de duurste uitvoering en LED-koplampen zijn ook alleen in de topversie leverbaar.

Motoren

We reden de Astra met de 1.6 CDTi diesel met 136 pk. Je hebt daarmee voldoende trekkracht om snel in te halen en vlot vanuit stilstand te sprinten, maar verwacht geen sportieve auto. Daarvoor moet je kiezen voor de 1.6 Bi-Turbo diesel met 160 pk, die overigens net als de 110 pk en 136 pk variant in aanmerking komt voor 21% bijtelling. Helaas is daar geen Business+ uitvoering van. Als je voor een benzine variant kiest, dan is de 1.0 Turbo driecilinder met 105pk en 21% bijtelling een aantrekkelijke optie. De 1.4 Turbo met 150pk en 1.6 met 200pk hebben voor de zakelijke rijder een bijtelling van 25% bijtelling.

Prestaties/Rij-eigenschappen

Voor zowel de benzinerijders als voor de dieselrijders zijn er drie verschillende vermogensvarianten. Omdat de lichtste Sport Tourer minimaal 1178kg weegt, adviseren wij om de lichtste motoriseringen links te laten liggen. Kies dus voor de 1.4 benzine met 150 pk of de 1.6 met 136pk om vlot met de Sports Tourer te kunnen rijden. Dan komen ook de rijeigenschappen het beste tot zijn recht. Zoals eerder ook gezegd, het is geen sportieve auto en zal het ook niet worden, maar Opel heeft een goede balans gevonden tussen comfort en sportiviteit. De sportiviteit kun je wel verhogen door grotere velgen te laten monteren, tot 18 inch. Dat gaat dan wel ten koste van het comfort.

Lease

Als Auto van het Jaar en Private Leaseauto van het Jaar verwachten we dat de Opel Astra populair zal zijn in de lease. Opel biedt zelf de Astra aan via Private Lease vanaf 345 euro, de concurrentie zit rond die prijs of zelfs nog iets lager. We vertellen je er hier meer over. Op LeaseAutoVandaag kun je de AstraSports Tourer ook naar eigen wens samenstellen en een leaseofferte aanvragen. Zoals gezegd profiteren zowel benzine- als dieselvarianten van 21% bijtelling in 2016.

Prijs/uitrusting

De Sports Tourer is verkrijgbaar vanaf 22.295 euro (1.0 Turbo, Selection) en daarvoor krijg je een courant uitgeruste auto. De buren zien een mooie stationwagen met dakrails, getinte zijruiten en stalen velgen die op lichtmetalen velgen lijken. En de bestuurder gaat in de basisversie al op pad met airconditioning, het 7 inch touchscreen inclusief Bluetooth, cruise control en sensoren voor licht, regen en het automatisch dimmen van de binnenspiegel. De door ons gereden Astra 1.6 CDTI Business+staat voor 27.745 euro te boek, maar de AstraInnovation is minstens zo populair.

 

oorspronkelijk gepubliceerd op autovandaag.nl

tekst: Joeri van Dam – leaseaholic.nl

Getagd , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.